Næsten alle biler i Danmark, som er drevet af fossile brændstoffer, kører på det såkaldte diesel og benzin, som du med garanti godt er klar over, hvis du ejer en bil og har prøvet at tanke den før. Hvis du derimod ikke kender forskel på de to brændstoffer, og kom til at tanke det forkerte, så ville det ikke se lyst ud for din motors helbred. Men hvad er forskellen og hvorfor er det så katastrofalt for en motor, hvis den forbrænder det forkerte.
Selvom man måske ikke skulle tro det, så fungerer diesel og benzinmotorer på meget forskellige måder, dog også en del til fælles.
Alle brændselsmotorer har brug for luft, brændsel og så forbrænding af denne brændsel- og luftblanding. Det er denne sidste nødvendighed, hvor de to forskellige typer af motorer skiller sig ud fra hinanden.
I en benzinmotor forbrændes blandingen af benzin og luft ved hjælp af et tændrør som laver en gnist, på det helt rigtige tidspunkt, således at der sker en lille eksplosion som så får tvinger stemplet i bund hvilket så i sidste ende får hjulene til at køre rundt. I en dieselmotor fungerer det helt anderledes, der er nemlig ikke noget tændrør til stede. Men hvordan forbrændes dieselen så?
Det gør den ved brug af kompression. Når stemplet bevæger sig op, efter at der er tilført diesel og luft til forbrændingskammeret, så komprimerer stemplet diesel- og luftblandingen så meget, at den blandingen bliver så varm, at den simpelthen forbrændes uden nogen gnist. Denne effekt sker også i en benzinmotor, dog har man for langt tid siden opfundet en blanding af benzin, som ikke forbrændes under denne høje kompression, så man kan have en kontrolleret forbrænding ved brug af tændrørene, oven i det har benzinmotorer også bare lavere kompression end dieselmotorer.
Som man kan tænke sig frem til så ville det altså ikke være en god ide at putte diesel på en benzinbil og omvendt, siden motorerne altså er forskellige på kritiske punkter.